Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 7-8 (465-466) Iulie-August 2004

CRONICA MUZICALĂ

de

Adrian GAGIU

Unico Willem van Wassenaer,

sau Despre lenea muzicologică

 

În timpul acestui binemeritat hiatus dintre stagiuni, să ne amuzăm puțin cu unul din cele mai crase exemple de comoditate din lumea muzicii. Muzica e, nu-i așa, o lume aparte, cu trăiri excepționale și uneori cu acces la realități situate cu mult deasupra rigorii atât de banale și bunului simț, elementar nu numai pentru editori și muzicologi, dar chiar pentru orice om, cică. Iar cum pe meleagurile noastre informațiile circulă uneori, nu se știe de ce, cu altă viteză, se putea auzi din când în când pe la radiourile noastre vorbindu-se încă pînă prin anii 1990 despre fermecătoarele Concerti armonici de Pergolesi. Adică la vreo zece ani după restabilirea adevărului, ca-ntr-o poveste polițistă, de către muzicologul olandez Alfred Dunning.

Mai bine de 200 de ani, toată lumea muzicală (inclusiv Stravinsky) a admirat verva italiană a acestui set de șase concerte anonime, atribuite lui Giovanni Battista Pergolesi, popularul autor al micii opere comice „Slujnica stăpân㔠(o apariție destul de frustă și „democratic㔠în contextul stilului sever și nobil al barocului târziu). Din păcate pentru generațiile de adepți ai potrivelii, adevărul e altul și e mult mai interesant. Mai ales când ne gândim un pic la surprinzătoarea condiție anonimă a autorului unor lucrări de mare valoare și succes.

Inițial, cele șase Concerti armonici au fost atribuite de fapt editorului, violonistului și impresarului italian Carlo Ricciotti (c1681-1756), doar ulterior fiind incluse în ediția lucrărilor lui Pergolesi și reintitulate (de ce?) Concertini. Admirația (pentru Pergolesi) cu care au fost înconjurate apoi timp de vreo sută de ani a fost încununată de însuși Stravinsky prin includerea în suita „Pulcinella” a unei Tarantella bazate pe ultima parte din Concerto armonico nr. 2.

Dar, în 1980, muzicologul olandez Alfred Dunning a dat peste partitura originală a acestor concerte în biblioteca palatului din Twickel, Olanda. Prefața era scrisă chiar de către enigmaticul autor. Iat-o: „Partitura concertelor mele, gravată de signor Ricciotti. Aceste concerte au fost compuse la date diferite între 1725 și 1740. Când au fost terminate, le-am dus la adunarea muzicală organizată la Haga de dl. Bentinck, de mine și de câțiva domni străini. Ricciotti a cântat la vioara I. Ulterior, i-am permis să facă o copie a acestor concerte. Când toate cele șase (copii – n. n.) au fost gata, el a cerut permisiunea să le graveze. În fața refuzului meu, a obținut ajutorul d-lui Bentinck, la a cărui insistență intensă am cedat în cele din urmă, cu condiția ca numele meu să nu apară nicăieri pe exemplarele copiate și ca el (Ricciotti – n. n.) să-și pună numele său pe ele (în calitate de copist? – n. n.), ceea ce a și făcut. Dl. Bentinck a vrut să-mi fie dedicate mie; am refuzat categoric, după care i-a spus lui Ricciotti să i le dedice lui. Astfel au fost publicate aceste concerte, împotriva voinței mele. Unele din ele sunt suportabile, unele amestecate, altele nefericite. Dacă n-ar fi fost publicate, le-aș fi corectat poate greșelile, dar alte treburi nu mi-au lăsat răgazul de a mă distra cu ele și aș fi provocat ofense (prejudicii – n. n.) editorului lor”. Semnat: Unico Willem van Wassenaer. A se vedea documentarea cercetărilor lui Dunning în „Contele Unico Willem van Wassenaer. Un maestru demascat, sau enigma Pergolesi-Ricciotti rezolvat㔠(Buren, 1980).

Cazul e cu atât mai stupefiant prin modestia acestui aristocrat care a preferat anonimatul, deși era mult superior atâtor veleitari produși de individualismul epocii moderne. Mai e de conceput în zilele noastre un caz măcar asemănător? Întrebare fără rost.

Familia van Wassenaer există și azi și e una din cele mai distinse din Olanda, cu ascendența urmărită până la 1200. Inițial aparținea nobilimii de țară, dar puterea și influența i-au sporit în timpul rebeliunii anti-spaniole din 1568-1648. Unico Willem s-a născut la 2 noiembrie 1692 la Delden, Olanda, într-o familie ce cuprindea generali, amirali și alți potentați ai republicii olandeze. Era al șaptelea copil, dar numai cinci au ajuns la vârsta matură. Și-a petrecut copilăria în casa familiei din centrul orașului Haga și la castelul din Twickel. Tatăl său, Jacob van Wassenaer (1645-1715) a fost ambasador la Berlin (1699-1702) și Düsseldorf (1707-1709), dar nu se știe dacă fiul său l-a însoțit. Din 1710-1713 îl găsim pe viitorul conte-compozitor studiind dreptul la universitatea din Leiden. Castelul din Twickel a fost vizitat în aprilie 1714 de electorul Hanovrei, revenit în 1727 în noua sa calitate de rege al Angliei cu numele de George I.

Mai mulți membri ai familiei, printre care și Unico Willem, au luat lecții de clavicembal cu faimosul (pe atunci) Quirinus van Blankenburg. Dincolo de bogăție, Wassenaer a crescut într-o atmosferă artistică. Agnes, sora tatălui său, care a ajutat la creșterea copiilor după moartea mamei lor, picta și se ocupa de muzică și horticultură. Johan Hendrik, fratele mai mare al compozitorului, avea la Haga o substanțială colecție de artă, ce includea lucrări de Rembrandt și Jan Steen (majoritatea au fost vândute în anii următori), precum și o vastă bibliotecă (în prezent păstrată la Twickel).

La moartea tatălui său, Unico Willem a moștenit domeniul Twickel și titlul de cavaler de Overijssel, întrucât fratele mai mare nu s-a căsătorit niciodată. Cum era obiceiul, a pornit apoi în călătorie (1717-1718); itinerariul nu e cunoscut, dar rutele tipice includeau Parisul, Italia, Viena și Praga. Deși nu s-au găsit dovezi că a studiat muzica la nivel profesionist, peste nivelul lumii bune de atunci, faptele sale ulterioare îl arată muzician pregătit. Traseele lui de tinerețe au multe contingențe muzicale. Curtea de la Düsseldorf, unde și-ar fi putut însoți tatăl ambasador, era în legături cu Steffani, Corelli, Ariosti, Antonio Draghi și Handel. Iar biblioteca lui muzicală cuprindea mai târziu opere de Destouches, Lully, Campra și compoziții instrumentale de Handel, Bononcini, Corelli, Telemann, Tartini, Geminiani, Locatelli și Senaillé, multe copiate de conte însuși.

Ducând o existență aparent obișnuită pentru un aristocrat, Wassenaer s-a căsătorit în 1723 și a avut trei fii care au crescut în aceeași ambianță artistică. Unul din ei, Jacob Jan, a compus o operă pentru iubita sa, o cântăreață franțuzoaică, și se zice că Wassenaer a fost foarte dezamăgit că fiul lui nu s-a însurat cu acea cântăreață. Activitatea lui diplomatică, începută în anii 1720 în continuarea celei a fratelui său, a inclus misiunile de ambasador la Paris (1744) și Köln (1746), precum și cea de reprezentant al Olandei la congresul de la Breda. În afară de asta, a deținut și funcții militare și comerciale, ajungând să fie respectat și în Franța, atât ca diplomat, cât și ca muzician. A murit la 9 noiembrie 1766, în vârstă de 74 de ani, și a fost înmormântat la Haga.

Se presupune că Wassenaer a compus cele șase Concerti armonici la Haga, unde le putea cânta cu prietenii, printre care se numărau Ricciotti și contele van Bentinck (1704-1774). Ricciotti era cunoscut și sub numele Charles Bachiche, fiind poreclit Bacciccia, și aparținea unei companii franceze de operă ce a activat la Haga între 1702 și 1725, ajungând chiar directorul ei. După ce a publicat în 1740 concertele lui Wassenaer păstrându-le anonimatul, ele au fost tipărite în 1755 de John Walsh, editorul londonez al lui Handel. Walsh, negustor modern, a considerat că anonimatul nu e destul de comercial și le-a atribuit lui Ricciotti.

Se pare că prietenii lui Wassenaer și mulți muzicieni ghiciseră însă cine e autorul concertelor și au lansat părerea că nu e potrivit pentru o persoană de acest rang să se ocupe cu compoziția. Deși artele înfloreau pe atunci, nobilii luând lecții de muzică și unii chiar compunând (de ex., Frederic cel Mare și alți prinți germani, apreciați și de Bach), persista o mentalitate ce asocia compoziția cu atmosfera frivolă a teatrelor de operă (când era deja celebru, lui Handel i s-a refuzat mâna unei aristocrate londoneze fiindcă n-a vrut să renunțe la muzică, iar mama fetei nu voia s-o dea „unui lăutar”).

Mai degrabă, trebuie să vedem drept motivație a anonimatului modestia ieșită din comun a acestui conte olandez care în timpul liber pe care i-l lăsau lumea bună și misiunile diplomatice compunea o muzică în care reunea demnitatea lui Corelli și eleganța viitorului rococo.

 

P. S. Poate vom mai auzi în continuare și de faimosul „Adagio de Albinoni”, un apocrif lacrimogen pentru vioară, orgă și corzi total atipic pentru practicile barocului, compus pe la începutul secolului trecut de către muzicologul Remo Giazzotto pornind de la câteva note din basul unei sonate a lui Tommaso Albinoni.