Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 7-8 (465-466) Iulie-August 2004

PROZĂ

de

Paul TUMANIAN

Stagiunea de-o seară

 

Pentru cei mai mulți dintre locuitorii micului oraș de provincie care trec pe lângă el, avizierul cinematografelor plasat în buricul târgului chiar asta reprezintă: un avizier și nimic mai mult. Dacă îl bagă în seamă sau măcar au observat că există. Pentru că celor mai mulți dintre locuitori numai de filme nu le arde în vremurile grele ale anilor ’50. Dar să mai și observe că pe lângă filme avizierul anunță uneori și alte spectacole! Ce spectacole? De revistă? E mult spus. Adolescentul care s-a oprit în fața avizierului și citește nici măcar nu știe exact ce-i aia revistă și n-ar fi de mirare ca, auzind rostit acest cuvânt, gândul să-l ducă la o publicație pe care o vede în vitrina unui chioșc. Dar adolescentul care vede anunțul din avizier intuiește imediat despre ce-i vorba: la casa de cultură se va juca o piesă de teatru; asta nu-l prea interesează; deocamdată. În schimb la teatrul de vară va fi la sfârșit de săptămână un spectacol muzical. Înainte de a ști exact ce se va cânta acolo, el știe dinainte care va fi atmosfera în ziua spectacolului: dacă astăzi când citește anunțul e, să zicem, o zi mohorâtă (și poate că e și ăsta un motiv ca avizierul să treacă neobservat pentru cei vârstnici), el știe că în ziua spectacolului va fi cu totul altfel. Adică vremea propriu-zisă, meteorologic vorbind, nici nu va mai conta. Și încă intuiția (flerul) nu-l duce atât de departe cât ar trebui. Pentru că ziua spectacolului vine mai strălucitoare decât orice își putea imagina. Mai bine zis seara. Fiindcă nu-i de închipuit un spectacol muzical cu mari vedete din capitală care să umple de strălucire un bulevard întreg, pe o rază de multe zeci de metri în jurul teatrului–grădină, altfel decât scăldat în luminile nocturne — și generoase — ale bulevardului. Un vârstnic trecător-întâmplător prin zonă poate că se va mira de o atât de mare iluminație dar niciodată nu-și va ridica privirea până la vârful coroanelor arborilor decorativi ca să vadă cât de intens-verde-primăvăratic luminează înseși, cele care aproape că vin în contact cu luminile electrice din vârful stâlpilor de fier, pe câtă vreme restul frunzișului rămâne ascuns în misterul întunericului. Și dacă nu face asta, adică dacă nu se străduiește cât de cât să observe acel verde crud, acum când, totuși, verdele vegetal nu mai e chiar atât de crud, apoi poate să treacă mai departe liniștit, fără să se fi dumirit ce se-ntâmplă acolo, fiindcă înseamnă că n-are chemare pentru un adevărat spectacol cu vedete sosite anume de la marile teatre muzicale din Capitală.

Nimeni nu știe ce înseamnă un sfârșit de stagiune la un adevărat teatru muzical (sau, mă rog, să zicem, de revistă), dar aici în provincie stagiunea de-o seară este un adevărat triumf fie și numai dacă o judeci după aura de lumină și de rumoare de voci vesele ale publicului care înconjoară teatrul de vară în seara spectacolului, acum la început de vară. Început de iunie. Dar înăuntru prea puțini se înghesuie să intre cu bilet în regulă. Cel puțin, așa pare. E cazul, poate, să ne întrebăm de ce. Fiindcă biletul ar fi prea scump? Fiindcă cei rămași pe dinafară, mulți la număr, ar fi amatori de chilipiruri? Nu neapărat. Alta trebuie să fie explicația. Însuși spiritul spectacolului de divertisment te îndeamnă să cauți aventura evaziunii și a clandestinității. Adolescentul amator de spectacole muzicale se va cățăra, împreună cu toată puștimea, pe gardurile împrejmuitoare, trecând fraudulos prin curți care încă mai sunt proprietate privată, la vremea când caisele deja au început să se coacă. Putem să ne întrebăm dacă o face cu acordul proprietarilor sau de-a dreptul hoțește; deși, la drept vorbind, nu fură nimic fiindcă n-are ochi decât pentru spectacolul ce strălucește. Deocamdată printre uluci. Iar îmbulzeala e atât de mare (la fel ca și dorința de a vedea spectacolul de altfel) încât adolescentul nici nu va observa că ceea ce îi trosnește sub picioare sunt crenguțe rupte din pomii vandalizați, iar ceea ce stâlcește ici și colo călcând pe lângă garduri sunt caise — poate chiar caise deja coapte.

Crâmpeiele unui cântec nou, nedeslușit, îmi tot umblă prin minte. Cuvintele nu merg. Melodia cam șchioapătă. Va trebui s-o refac, s-o mai lucrez, să mă mai gândesc la ea. Într-o zi cântecul își va lua zborul, ducând până departe un snop de scântei. Și poate că va ajunge la urechea unui băiat de șaptesprezece ani, și dacă va trezi în el nu știu ce dorință, încă nelămurită, dacă îl va face pe adolescentul acesta necunoscut să urce treptele scenei, cântecul meu va fi încheiat un ciclu strașnic, dând naștere unui soare tânăr.

Nu trebuie să ai neapărat du soleil pleine la tete, cum zice Yves Montand în cărțulia lui, ca să simți la fel ca el, când, adolescent de șaptesprezece ani în anii ’50, cauți în seara spectacolului muzical, ce? Drumul ce duce la treptele scenei? Ovațiile publicului? Nu neapărat. Deși pare a fi un drum peste care scânteiază doar steaua norocului și nimic altceva. Dar, oricum, un drum — unul singur. Așa pare. În realitate însă grădina de vară luminată feeric este locul de unde pornesc drumuri către oriunde în viață. Au bal de la chance, cum spune Edith Piaf.

Dar ce vede adolescentul care își ițește capul peste gardul curții învecinate (în pofida celor trei rânduri de sârmă ghimpată întinse peste uluci de administrația teatrului) tocmai când cântărețul de pe scenă cântă, aproape la fel de bine ca Yves Montand

 

              La route est un long ruban

              Qui défile, qui défile

              Et se perd a l’infini

              Loin des villes, loin des villes?

 

și în plus mimeaz㠗 n-are importanță cât de reușit — condusul unui camion de mare tonaj, să zicem.

Îi zărește licărul de succes din ochii în care se reflectă luminile așa-zisei rampe? Da, sigur, vede și asta. Dar nu numai. În primul rând îl izbește planșeul ușor înclinat al grădinii de vară, din beton deschis la culoare, chiar nou am putea spune, și poate și cablurile negre și groase care șerpuiesc printre scaune dar mai ales pe interval, către difuzoarele instalate unde nici nu te-aștepți. Dar pe unde, în ce lume șerpuiesc cablurile negre? Fiindcă ceea ce i se dezvăluie ochilor peste gardul cu sârmă ghimpată este o lume de o culoare incredibilă, întrupată din ce? Din cenușiul cotidian, bineînțeles; care niciodată până în seara asta nu-și dezvăluise resursele de culoare și de prosperitate. Îl izbește aerul victorios al spectatorilor bine îmbrăcați din sala (să-i spunem) care s-a umplut totuși până la urmă, în ciuda tinerimii care s-a tot codit să intre. E sub demnitatea lor să dea din cap sau să bâțâie din picior în ritmul muzicii. Aer victorios, de ce? Aici e greu de dat un verdict. Poate pentru că șoferul de camion despre care cântă artistul de pe scenă e mai mult decât un șofer de camion. În definitiv nu-i chiar de colo să ții între mâinile vânjoase ditamai volanul unui camion care gonește pe șoselele Franței (și, de ce nu? și ale României). Dar nu-i numai asta. Bineînțeles că nu. Căci șoferul de camion, în ziua lui liberă, iese pe marile bulevarde... Și bulevardul micului oraș de provincie seamănă destul de mult cu marile bulevarde ale Parisului... Unde

 

              Y’a tant de choses, tant de choses

              Tant de choses à voir.

 

Iar astăzi uite că-i tocmai ziua liberă, sau seara liberă a atâtor oameni maturi care câștigă bani din muncă, probabil mai mulți decât s-ar fi putut crede, și au atâtea de văzut și bani de cheltuit pe un bilet de spectacol la teatrul de vară, și și-au pus pe ei hainele noi și pantofii noi, maro deschis, cu talpă de crep atât de curată încât, călcând peste cablurile negre șerpuitoare printre scaune, le-au lăsat la fel de negre cum erau la început, adică fără nici o urmă de noroi sau de praf. Toată sala (să-i zicem așa) emană curățenie și prosperitate și, dacă a plătit — dacă a avut bani de plătit — spectatorul așezat confortabil, dacă nu chiar degajat, pe scaun merită un spectacol pe cinste. Muzical, evident. Încât toată evaziunea și clandestinitatea tinerimii visătoare în legătură cu acest spectacol aproape că pălesc față de splendoarea dinăuntru. Până la urmă. Splendoare la care n-au acces.

Spectatorul încă tânăr de pe rândul întâi, răsturnat peste speteaza scaunului rabatabil, cu aerul lui victorios-prosper, probabil că se și vede cu volanul camionului între mâinile sale, conducând pe panglica șoselei, care se pierde în infinit. Dar numai volanul camionului? De ce nu și volanul mașinii lui personale, pe care — se citește pe fața lui — dacă n-o are încă, o va avea foarte curând cu siguranță. Și atunci va veni cu ea, negreșit, la un spectacol asemenea celui de astăzi. Iar capota strălucitoare lăsată în apropierea luminilor de la intrarea în grădina de vară va spori și mai mult splendoarea locului din jurul intrării. La o asemenea priveliște (imaginată), adolescentul de șaptesprezece ani de care vorbea Yves Montand și care, iată-l aici, au bal de la chance, privește peste gard, parcă nu mai e foarte sigur că teatrul de vară e locul care poate duce oriunde (în viață).

Dar, să nu ne facem griji, ezitarea e de scurtă durată: de vină a fost aerul neașteptat de victorios degajat de sală și pantofii nou-nouți, cu talpă de crep imaculată, ai spectatorului de pe rândul întâi, și cu siguranță și ai altora. Dar dincoace de gard nu-i numai el. Pe garduri s-au cățărat nenumărați tineri care au tot viitorul în față, chiar dacă astăzi nu s-au înghesuit la casa de bilete. Vorba aia: cum ai să răzbați tu (în viață) am să răzbat și eu. Dar dacă drumul ce pornește de aici duce, totuși, vorba lui Yves Montand, spre treptele scenei? În definitiv, de la melodiile de muzică ușoară cântate în seara asta la ariile de operă sau de operetă distanța nu-i chiar așa de mare. Să fii ducele de Mantua și să faci o pasiență șezând pe o margine de masă dintr-o colibă romantică înconjurată de vegetație în timp ce îți aștepți iubita și cânți cu dezinvoltură La donna è mobile. Cu dezinvoltură? Da, firește, și cu dezinvoltură. Dar și cu câtă strălucire! Fiindcă vocea unui Mario del Monaco sau a unui Beniamino Gigli are o anumită strălucire ascunsă în acutele care îți umezesc ochii. Ei nu s-au adresat niciodată tânărului de șaptesprezece ani în speranța că-l vor determina să urce cândva treptele scenei. Dar nici nu era nevoie, fiindcă tânărul de șaptesprezece ani știe și singur ce are de făcut. Iar dacă pe moment se lasă atras de alții și îl pune dracu’ să dea admiterea la o facultate de științe exacte, el știe că oricând poate s-o cotească spre marea artă vocală. E de-ajuns să descopere că poate să ia o acută care să-i umple ochii de lacrimi. Ai lui și ai unui, oricând posibil, profesor de canto dispus să descopere tinere talente. Fiindcă trebuie să fie și asemenea profesori de canto, care scotocesc peste tot, nu?

Iar dacă nu asta se va fi dovedit a-i fi fost chemarea, tânărul de șaptesprezece ani poate să viseze cu ochii deschiși la clopotele înserării despre care tocmai cântă Rodion Hodovanschi, imitându-le cu brațul lăsat să atârne moale, aproape de rampă, legănatul calm.

 

Wenn die Glocken hell erklingen...

 

Fiindcă ele, clopotele, au darul să mângâie, cu vocea lor de alamă, și să consoleze destinele ce ani de zile rămân incerte. Și mai ales ultimul sunet, cel de încheiere, pe care cântărețul, cu vocea lui de bas profund, îl redă atât de bine. Și de vibrant:

 

Boommmmmmm...