Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 1 (471) Ianuarie 2005

SERTARELE EXILULUI

de

Norman MANEA

„Putem vorbi despre al treilea război mondial”

 

Die Welt: Sîntem în Wansee. Vila unde s-a discutat la începutul lui 1942 „soluția final㔠nu este departe. Ce fel de sentimente vă provoacă apropierea?

Norman Manea: Am suferit eu însumi, copil fiind, din cauza nazismului. Dar „soluția final㔠nu a fost finală. Ne aflăm aici, eu ca oaspete al Academiei Americane din Berlin. Asta dovedește că neagra utopie nazistă a fost învinsă. Și întâmplarea că ne aflăm tocmai aici este o indicație și asupra învingătorului. Asta ne spune ceva nu doar despre trecut, ci și despre prezent și poate și despre viitor — despre primejdiile pe care ni le pregătește.

D.W: Vă referiți la teroare?

N.M.: Mă refer la orice tip de Utopie totalitară. Teroarea nu se exercită în ea însăși, astăzi, ci în numele unei ideologii, pe care am putea-o defini ca Islamism nazist. Ea are multe asemănări cu național-socialismul; deosebirea este că se revendică, de data asta, dintr-o religie. Naziștii erau mistici, fără a fi religioși.

D.W.: Cum apreciați reacția democrațiilor europene la această primejdie?

N.M.: Europenii ezit㠗 ca și în anii '30 — să confrunte adevărul, indiferent ce tragedie i-ar aștepta. Tragedia este, de fapt, deja aici. Am putea defini situația ca al treilea război mondial. Mult mai complicat, mai centrifug decît utlimul mare război.

D.W.: Ați trăit experiența a două sisteme totalitare. Care a fost mai rău?

N.M.: Naziștii au fost mai cinstiți decît comuniștii. Au înfăptuit, în general, ceea ce au anunțat, cu patimă și enorme consecințe. Comuniștii, dimpotrivă, vorbeau despre o lume fără clase, fără exploatare — un minunat vis infantil — și curînd a crescut contradicția dintre promisiune și realitate. În a doua fază, faza post-revoluționară, comunismul a devenit mai ambiguu și pervenit. Degenerarea a permis o ieșire: soluția ipocriziei. Naziștii nu au avut timp pentru asta.

D.W: Cum s-a ajuns la sistemele totalitare?

N.M.: Erau necesare.

D.W.: Necesare?

N.M.: Oamenii au considerat necesară înfăptuirea acestor sisteme. Putem discuta acum mult despre asta, la ce fel de nevoi a răspuns nazismul și comunismul, ce fel de condiții sociale și politice satisfăceau. De altfel, sîngeroasa Utopie islamică pe care o vedem azi este, de asemeni, un răspuns la nevoia a milioane de oameni. Ne înșelăm pe noi înșine dacă credem că în spatele ei se află doar 500 oameni, care, în obscuritate, îi manipulează pe ceilalți.

D.W.: Ce înseamnă pentru Dvs. America?

N.M.: Este deja de 16 ani domiciliul meu. Inițial, nu am vrut deloc să ajung în Statele Unite, mi-era frică de marele gol dintre felul mei de a fi și temperamentul american. Dar am avut noroc. Poate m-a protejat mama mea, de dincolo de mormînt... Am o cheie de apartament, un pat, un telefon — America este și un bun hotel. Chiar și fără steaguri sau legitimații. Asta mi-a și plăcut cu deosebire: nu era nevoie de vreo carte de identitate.

D.W.: Dar iată ca politica externă americană nu este deloc necontestabilă...

N.M.: Cineva spunea că geniul american este simplificarea. A fost bine, oare, că americanii au simplificat într-atît complexa problemă dacă să participe în al doilea război mondial, încît au intervenit, pînă la urmă? A fost bine că americanii după al doilea război mondial i-au pus din nou pe picioare pe adversarii lor și au blocat înaintarea comunismului? Cred că a fost bine. Azi, America avertizează lumea asupra primejdiei care vine dinspre fundamentalismul islamic. America este extrem de imperfectă, firește, asta ține de însăși natura democrației. Iar simplificările brutale pot fi extrem de periculoase, bineînțeles, și cu grele consecințe.

Greșelile democrațiilor sînt corijabile însă, o diferență esențială față de proiectele malefice ale dictaturilor.

 

Interviul a fost luat de Hannes Stein din partea redacției ziarului berlinez Die Welt, în care a apărut la 23 martie 2004.