Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 1 (471) Ianuarie 2005

PUBLICISTICĂ LA POLIROM

de

Mircea MORARIU

Când Charlot devine cioclu

 

Cristian Tudor Popescu - Libertatea urii, Editura Polirom, Iași, 2004

 

Una dintre specificitățile negative ale presei românești postrevoluționare constă în faptul că, îndată ce un gazetar accede la conducerea la un ziar și dobândește o oarecare notorietate, se încăpățânează să confiște spațiul privilegiat al editorialului, din ziarist se reciclează în „analist”, își dă cu părerea despre orice, chiar dacă, în realitate, nu are nimic de spus și produce comentarii sleite. Cade în păcatul de a hiperboliza anecdoticul, de a-și transforma obsesiile în scenarii, de a chibița, de a generaliza întâmplătorul, de a-și considera inuițiile certitudini, de a decreta accidentalul drept regulă. Or, din acest punct de vedere, Cristian Tudor Popescu reprezintă o excepție, contrar a ceea ce crede pripit, pătimaș și tendențios, Sever Voinescu într-un articol care mustește de mauvaise conscience publicat de Dilema veche, nr. 50/ 2004. În cazul gazetarului de la Adevărul, „complexul” de a scrie mult pentru a exista ca jurnalist e, în chip fericit, înlocuit cu „complexul” de a nu scrie despre teme derizorii. Omului Cristian Tudor Popescu îi ajunge cu asupra măsură că trăiește într-o țară ce, zice el, ar trebui să se unească Momâia și nu România fiindcă Divinitatea ei tutelară este Momos, zeița deșertăciunii, „zeița deriziunii”. Cum nu vrea să cadă el însuși în derizoriu, în consecință și în compensație, își acordă dreptul de a scrie numai despre lucruri cu adevărat semnificative, pe care le simte astfel la modul apăsător, chinuitor, deopotrivă moral și fizic.

Cel mai recent volum de prozetărie al gazetarului se cheamă Libertatea urii și a apărut în 2004 la Editura Polirom. Cuprinde editorialele din Adevărul și Adevărul literar și artistic publicitate, dacă apreciez eu bine, în ultimii doi ani, doi ani și jumătate, o perioadă deopotrivă curioasă, dar și terifiantă, marcată de un veritabil elefantiazis retoric și faptic, combinație ce ne arată câtă dreptate avea Camus atunci când istorisea pilda cu înțeleptul ce nu-și dorea deloc să trăiască vremuri interesante. Or, acum și aici, prin asta înțelegând de cincisprezece ani încoace, în România se petrec în chip înflaționist lucruri interesante care fac ca nimeni, nici măcar persoanele cele mai indiferente la ceea ce se întâmplă în jurul lor, să nu-și îngăduie luxul de a rămâne indiferente, de a rămâne stană de piatră în fața unor evenimente care, cel mai adesea, le afectează malign existența. Participarea și atitudinea se transformă în revoltă în momentul în care realizezi că, cel mai adesea, devii simplu pion într-un joc deloc inteligent, că viața îți e amărâtă ori scurtată de interesele meschine ale politicienilor ce practică jocuri cu miză mică, însă alimentate de egoisme exacerbate, în fața cărora elitele rămân ca de obicei indiferente ori reacționează ineficient și selectiv. Acești ultimii doi ani, reconstituiți la modul fragmentar în Libertatea urii, înseamnă intrarea României în NATO pentru c㠄trebuia”, pentru că au vrut-o americanii, iar politicienii noștri, în loc să elaboreze strategii care să ne asigure o intrare decentă, au socotit că e mai simplu să fim „chibzuiți, țuțerii, trepădușii Americii.” Au fost o perioadă în care presa a avut o pâine bună de mâncat de pe urma analizei raporturilor înșelătoare și a jocurilor erotice dintre președintele Iliescu și premierul Adrian Năstase, care ba se ceartă, ba se împacă spre a se regăsi pentru binele PSD-ului și mult mai puțin pentru cel al democrației. Presa a construit în voie scenarii ghidușe până ce Iliescu le-a zbierat gazetarilor „nu vă privește”, din nervozitatea președintelui înțelegându-se că domnia-sa a rămas aparatcik ce doar a mimat că a înțeles democrația fără să-i fi pătruns esențele, prin gesturile sale trimițându-ne mereu înapoi, în RSR, în pofida faptului că suntem copleșiți „de gipuri, bildinguri de metal și sticl㔠și că savurăm maladiv dreptul de a ne uita „la plasme Sony, Carlsberg, Xsara, la țoape cu laptoape, la bulibașe cu trei nokii”. În respectivii doi ani în Irak „a fost înfrântă o dictatură, dar nu a câștigat democrația”. Circul moral din țară a devenit generalizat, iar personajele trecute în rangul secund al vieții politice au asudat abundent și jalnic să revină în față în pofida faptului că nu le mai dorește nimeni. Exhibițiile unui Emil Constantinescu, ale unui Ciorbea sau Petre Roman i-au arătat jurnalistului, dar și lumii c㠄performanțele românești în materie de nerușinare” sunt inepuizabie. Când am ajuns să evadăm în Ceaușescu căci „bâlciul cretino-sexual care invadează mass-media” s-a dovedit insuficient pentru a anestezia populația, când intelectualii și marii critici literari cad la pace cu trecutul și vând interesați indulgențe pentru alți intelectuali mai mari sau mai mici ce au făcut pe bani grei și privilegii imense pactul cu Diavolul spre a-și continua „opera”, ce, la o analiză corectă, se dovedește minusculă, iar unii „colaboratori” sau „colaboraționiști” încă în viață, stipendiați porcește de Ministerul Culturii și Cultelor, nu se sfiesc să spună cu glas tare, în selecte adunări publice c㠄dacă dictatura naște genii și sentiment național, atunci mai vreau o dictatură”, semn că autorul acestei enormități, Nicolae Breban se crede geniu publicând romane fluviu pe care nu le mai citește nimeni, asta după ce și-a exersat sentimentul național pe ruta București-Paris-București, pozând în disident cu voie de la Poliție și jucându-și eficient rolul de agent de influență, e semn rău. Semnul vremii în care „pe măsură ce sufletul omenesc se cufundă în vulgaritate, grosolănie, materialism ordinar, se intensifică nevoia de fațadă metafizică”. Se cumpăr㠄în draci” Despre îngeri, oamenii plătind prețul cărții cu același sentiment pe care îl au că atunci când, dând cinci mii unui cerșetor, și-au răscumpărat păcatele, se decide construirea Catedralei Mântuirii Neamului gândită ca „o catedrală de partid și de stat”. În „adunături politico-gazetărești-folclorice” se mimează evlavia, respectul față de un trecut instrumentalizat cu lăcomie deopotrivă de Putere, Opoziție și Biserică, în totalul dispreț al celor care-l continuă cu adevărat. Cei doi ani sunt vremea în care omului simplu, celui ce trăiește din salariu, din bani puțini, munciți și numărați până la leu, nu-i mai este dată nici măcar bucuria de a vedea la televizor niște Jocuri Olimpice curate căci „Olimpiada devine Olimpiadă Internațională de Chimie”. Filme „protâmpite” asemenea Patimilor lui Hristos al lui Mel Gibson pe care „nici o unitate de sublim cinematografic nu-l traverseaz㔠au succes de casă fiindcă funcționează asemenea unui drog.

Despre toate astea și multe altele scrie Cristian Tudor Popescu în ziar și în cartea de la Polirom. Scrie, asumându-și libertatea nu de a urî, ci de a fi urît de cei ce-l acuză de stângism, antioccidentalism, antiamericanism, antiintelectualism, de toate relele de lume. Ce s-a întâmplat la sfârșitul anului trecut, când ziaristul a fost supus la un veritabil linșaj mediatic de propriii colegi e inimaginabil și, probabil, fără precedent în presa de pe tot mapamondul. Iar dacă nu e urât, oricum jurnalistul nu e deloc în grațiile unei intelectualități căreia îi e greu să accepte că Nichita Stănescu a fost „o rudă a lui Adrian Păunescu”, poate tocmai pentru că a cochetat cu acea rudă. Cristian Tudor Popescu le lasă criticilor săi libertatea urii, lui rămânându-i prețuirea cititorilor și râsul lui Charlot, acel Charlot care „salvează oamenii de boală și moarte cu naturalețea și dezinteresul cu acre oferi un foc cuiva.” Văd în refugiul în Charlot un semn de oboseală din partea gazetarului căci până și cele mai puternice firi obosesc când văd că principiile lor inflexibile, intransigența lor, faptul că prin profesie li se cere să se situeze pe poziția judecătorului sunt percepute de unii drept obiecte tranzacționale, ei încăpățânându-se să creadă c㠄aiasta nu se poate”. Numai c㠄și râsul lui Charlot e acum o mimă de clov adus să inveselească un salon de incurabili.”