Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 2 (472) Februarie 2005

CITIRI

de

Dumitru CHIRILĂ

Biografie senzațională în împrejurări senzaționale

 

În primăvara anului 1971 o știre a făcut senzație: avionul care tocmai trebuia să decoleze de pe aeroportul din Oradea pentru București a fost deturnat și obligat să aterizeze la Viena. Era prima (și până azi singura) deturnare de avion din România și, în același timp, primul caz din istoria mondială a aviației când un avion era deturnat de la sol, cu pasageri cu tot. Vestea a stârnit nu numai senzație, dar și acea nu prea ușor mascată satisfacție pe care o încercau oamenii ori de câte ori cineva juca un renghi  autorităților care s-au văzut obligate să dea un scurt comunicat, înfierând actul.

Detaliile au venit, ca de obicei, de la „Europa Liberă”. Am aflat că era vorba de un grup de tineri din Marghita care au pătruns în forță cu o mașină până la scara avionului, au dezarmat paznicul, apoi pe securistul aflat deja în avion și au obligat echipajul să se îndrepte spre Viena. Inutil să mai spun în ce panică au intrat autoritățile locale, care au înțeles că sancțiunile vor veni rapid. Ceea ce s-a și întâmplat. Întâmplarea a făcut ca în acele zile să fac parte, alături de Alexandru Andrițoiu, François Pamfil și șoferul Ivantie Fărcuța (fiindcă a fost o vreme când Familia avea și mașină) dintr-o delegație a revistei care urma să meargă într-o vizită la publicațiile românești din Pancevo — Iugoslavia. Din cauza evenimentului cu avionul pașapoartele noastre au întârziat, până în ziua plecării. La ideea lui Andrițoiu, ne-am făcut bagajele, am urcat în mașină și ne-am oprit în fața Miliției. Am ajuns la comandantul acesteia avertizându-l că nu mai putem aștepta și că neprezentarea la timp acolo ne va face de rușine și pe noi, dar și țara. Cumplit de morocănos, omul a dat dispoziție să ni se elibereze pașapoartele. Abia la întoarcere aveam să aflăm că el era cu ochii pe ceas așteptând să înceapă ședința în care urma să fie destituit.

Tot la întoarcere am stat de vorbă cu câțiva dintre cei care s-au nimerit să fie în avion la cursa cu pricina și care în loc de București au nimerit la Viena, fie și doar pe aeroport. Ei au descris cu lux de amănunte acțiunea fulger a grupului marghitan și tot de la ei am aflat că șeful acțiunii era un ins extrem de energic, infirm, cu proteză la un picior. Peste câțiva ani a circulat alt zvon: curajosul cap al acțiunii de deturnare a fost capturat de Securitate după o tentativă a acestuia de a veni ilegal în țară pentru a-și revedea soția. Apoi peste eveniment și peste protagonistul său s-a așternut uitarea.

O autoare locală, marghitană și ea, resuscitează interesul pentru cazul Aeroport '71 publicând o carte despre el. Autoarea se numește Erika Faber iar cartea se intitulează Aripi frânte. Nu este un roman propriu-zis, cum îl subintitulează autoarea, aparține mai puțin beletristicii, cât este o reconstituire documentară, o relatare onestă a unui eveniment. Deturnarea din primăvara lui 1971 a fost în primul rând efectul unei obsesii, aceea de a scăpa din universul concentraționar comunist, pe care un om a purtat-o ani de zile. Obsesia s-a transformat în proiect, proiectul în acțiune. Omul se numește Béla Moka, avea în momentul acela 32 de ani, își pierduse la 17 ani piciorul în urma unui accident, strivit de tractorul pe care lucra, era căsătorit și făcea parte dintr-o familie de sportivi, practicanți ai luptelor greco-romane. Odată născută, ideea fugii în Occident nu l-a mai părăsit pe Béla.A reușit să ralieze la ea câțiva prieteni și a făcut alegeri bune din moment ce nici unul nu a trădat, chiar dacă au fost și unii care au abandonat-o. Dar cum să fie pusă în practică o asemenea idee în condițiile pe care le știm, cu frontierele aprig păzite și pe uscat, și pe apă, și în aer? Tinerii din Marghita au căutat soluții diverse. S-au gândit să încerce prin Ungaria, inclusiv prin traversarea înot a unui loc de frontieră cu Austria. Proiectul a căzut. Apoi au studiat cu atenție zona Porților de Fier în vederea traversării Dunării spre Iugoslavia. Nici aici n-au găsit soluția care să le ofere certitudinea succesului. A încolțit atunci ideea deturnării unui avion, care nu putea fi decât cel ce făcea cursa de la Oradea la București. „Ideea e atât de nebunească încât nimeni nu s-ar aștepta la asta”, recunoșteau și sperau ei. Dar nici aici lucrurile n-au mers în linie dreaptă. Când totul părea pregătit, niște tineri unguri au deturnat cursa București-Budapesta-Praga și, drept urmare, autoritățile au întărit precauțiile pe aeroporturi, introducând chiar și percheziția corporală, strecurarea cu o armă devenind imposibilă. Dar cum în tot răul este și un bine, proteza lui Moka a fost soluția pentru fentarea detectoarelor de metale. Au urmat drumuri spre București pentru a studia în detaliu comportamentul paznicilor de pe aeroport, condițiile de îmbarcare, supravegherea din timpul zborului etc. La un moment dat, au fost foarte aproape de reușită: erau cu toții în avion, arma era cu ei, dar împrejurări neprevăzute i-au făcut să abandoneze. Apoi s-a optat pentru varianta cu atacul de la sol. Una absolut nebunească, dar care – după destule peripeții – a izbutit.

La Viena, pe Moka și pe tovarășii săi de aventură nu i-a scutit nimeni de griji. A urmat o detenție de doi ani și ,jumătate pentru deturnarea de avion, faptă pe care nimeni și nicăieri nu o aplaudă. (timp în care în țară fusese condamnat în contumacie la 23 de ani de temniță), viața într-un lagăr pentru refugiați și în cele din urmă libertatea mult visată. Dar nu pentru mult timp. Chiar dacă știa că Irina, soția sa, fusese nevoită să intenteze divorț, condiție obligatorie pentru a intra în posesia apartamentului mai demult contractat, pe Béla a început să-l mistuie dorul. Un alt plan, cel de a-și scoate și soția din țară, s-a născut în mintea lui atât de fecundă. De data asta și-a propus să străbată Iugoslavia și apoi să traverseze Dunărea pe la Porțile de Fier, în sens invers decât plănuise cândva, apoi să găsească soluția pentru ca să revină împreună în Austria. Au urmat alte tatonări, alte studieri ale căilor de urmat și în cele din urmă a trecut la fapte. A intrat clandestin în Iugoslavia și (iarăși cu peripeții!) în cele din urmă a ajuns la Dunăre. O primă tentativă de trecere a Dunării a fost ratată iar la a doua l-au prins grănicerii sârbi. Totul s-a sfârșit cum nu se putea mai rău – a fost predat Securității române. I s-a rejudecat procesul, sentința a fost menținută, au urmat ani grei la penitenciarul din Gherla, apoi o amnistie și, după 17 ani de absență, s-a reîntors la familie, la Marghita.

Pentru că adeseori viața bate fantezia, biografia lui Béla Moka întrece în fabulos o ficțiune prodigioasă. Deși nu asta și-a propus, cartea Erikăi Faber concurează romanele de aventuri. Este captivantă prin insolitul unei biografii prin întâmplările în care a fost aruncat un om, victimă a două mari iubiri – cea de libertate și cea de familie.