Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 3 (484) martie 2006

CRONICA LITERARĂ

de

Marius MIHEȚ

Debutul se amână

 

Ioana Baetica

Fișă de înregistrare, Editura Polirom, Colecția "Ego. Proză", Iași, 2004

Manifestele fracturiștilor s-au stins deodată cu debuturile lor, dar și datorită lipsei unui „inamic” de calibru. Editurile i-au publicat, criticii i-au susținut, poate peste așteptări. Când apărea Fișa de înregistrare a Ioanei Baetica, atenția volumului a constituit-o partea întâi a acestuia, microromanul „fracturist” Pulsul lui Pan. Nu a fost decât un foc de artificii, pe care a mizat fără îndoială și autoarea, din acel jemenfichism specific generației. O asemenea carte-bombă la vremea ei, pare peste puțină vreme o carte obișnuită pentru proza tinerei generații, semn că trendul prozastic s-a potolit și uniformizat.

Spectacularul pornografic al microromanului Pulsul lui Pan nu o reprezintă pe Ioana Baetica. Volumul e chiar schimonosit estetic de această primă parte, în care autoarea mai degrabă s-a irosit decât a excelat artistic. Toată această secțiune a Fișei de înregistrare nu e altceva decât un exercițiu de proză, marcat de derutele primei tatonări textuale. De aici ezitările începutului și sfârșitului, indeciziile tramei, tendința de a poeticiza totul. În fapt, Pulsul lui Pan e biografia unei poete și conține datele esențiale ale formării ei artistice și feminine. Talentul Ioanei Baetica – căci el exist㠖 nu stă în acest microroman, ci în prozele scurte din secțiunea a doua a volumului. Doar aici vibrează natural o scriitoare tânără din ce în ce mai sigură pe mijloacele sale, doldora de idei și obsesii pe care le articulează cu pricepere și entuziasm. Pulsul lui Pan e comparativ cu prozele scurte un fel de hibernare lascivă, în care, deși naratoarea explodează de sexualitate și trivialitate, se simte, culmea, o auto-cenzură. E vorba de acea cenzură născută din nesiguranță, pe care autoarea pornită în campania de scandalizare generaționistă și-a asumat-o fără a crede până la capăt.

În mare parte, Pulsul lui Pan urmează rețeta „Ia să-i șochez pe toți în numele noii direcții!”. O sumă de comparații inutile, tablouri hard-erotice și obsesii onirice fulgurante face ca totul să pară forțat, iar evidența acestei intenționalității e clară. Există și încercări de normalizare, cum e jocul cărtărescian cu păpuși. Vlada, eroina, desprinsă parcă din lumea lui Guy Ritchie, o „femeie-container, în care toți ne-am depus obsesiile personale” e la 23 de ani o bolnavă de veacul ei și mai ales de țară („sunt o toaletă”). Se mută cu iubitul artist Mihnea, însă schimbarea aceasta nu modifică cu nimic atmosfera liminară, doar că vrea să fie bărbat și s-o cheme Craig. Bucureștiul și viziunile utopice despre destinul națiunii, tentația și eșecurile poeziei, duc la metamorfoze artistice: „mă las de lirisme și o să scriu un roman adevărat. O să fie mișto, că am imaginație, și o să se vândă bine de la început”. În roman apar colegii fracturiști, după modelul oniriștilor și al optzeciștilor, ca și cum romanul ar fi scris pentru ei. Romanul se risipește în fragmente disparate, fără legătură între ele, niște poeme independente care, numai la un anumit registru stilistic realizează o stranie unitate erotică. Obsedată de Sylvia Plath, îi repugnă literatura română și urmează de fapt imperativele grupului căruia îi aparține; își tunde părul, vrea să viseze mult, are plăcerea digresiunii și a monologului, excursurile și filozofările înlocuiesc bârfa atunci când trăirea nu oferă materie primă de creație. În această mare de gânduri, reflecțiile se suprapun și se înghit, de aceea naratoarea se pierde printre enumerări, visări care sunt în fapt iluziile lirismului funciar din care e alcătuită. Ea scrie roman dar aleargă întotdeauna spre poezie. E prozatoarea cu cea mai mare înclinație spre trăirea estetică și filozofică dintre tinerii prozatori. Intimidată și neputincioasă într-o Românie care „duhnește a ură”, această poetesă scrie romanul poeziei sale.

Proza scurtă, începând cu Floarea din zid prezintă cititorului o altă autoare, mult mai sigură pe instrumentele sale și încrezătoare în statutul auctorial asumat. Eroii sunt personaje peticite livresc, fiecare în parte compunând câte un fel de poem-parabolă, o pildă literară dar nu în sensul nostalgic al naivității pierdute, epidermice, cum propunea Iulia Sala, ci modele despre resursele subliminale ale artisticului din înăuntrul fiecăruia. Pornind de la geamănul kafkian, Gregor Ristovski (Floarea din zid) primește în povestirea Ioanei Baetica valențele unui personaj migrator printre alți eroi livrești, care suferă din cauza stereotipiei  literare în care a fost încremenit. Personajul poate fi revigorat prin redimensionare în textul altui autor („Ai stat prea mult fără aer, Gregor. Prea singur printre rânduri de carte”). Igor din Planeta do diez încorporează un refuz al lumii redat prin refuzul cuvintelor. Un autodidact genial, Igor descoperă și pătrunde în singurătate adevărul muzicii, acele „momente cristal” care dau sens vieții. Dintre povestiri, aceasta s-ar fi putut dezvolta mai mult datorită ideii proaspete asupra actului artistic și pentru captivarea unui personaj inedit. Singura hibă a povestirii e scrisoarea către mamă, prea doctă și reverențios-artistică pentru o persoană față de care simte numai frustrare. Tatuaj e REM - ul Ioanei Baetica. Tatuajul misteriosului Yaros și povestirile fantastice despre istoria acestuia relevă Lettei mistere onirice și, în cele din urmă, erotice. Ultima povestire, Omul care a terminat-o cu lumea este o rescriere a povestirii cu același titlu neterminate a lui D. H. Lawrence.  Rezultatul e o parabolă a fericirii și a identității. Deși par mai mult încercări de la un curs de creative writing, povestirile sunt bine construite și atent șlefuite. Pe spații lungi, un roman interesant și insolit ar fi, cum spuneam, cel construit pe structura Planetei do diez. Deocamdată Ioana Baetica rămâne profund îndatorată structurii sale poetice, asemănându-se, din acest punct de vedere, cu Adriana Bărbat și Ioana Bradea, deși scriiturile lor sunt personalizate. Ar putea scrie la fel de bine și proză și poezie – un specific al generației actuale de prozatori. Talentată, posedând un imaginar sensibil și complex, Ioana Baetica are multe de spus. Îi lipsește doar o anumită libertate interioară, mult prea legată embrionar de bravadele fracturiste.

Volumul de debut al Ioanei Baetica este un cv artistic, brodat pe un mesaj prozastic cu efect șocant, care ar fi trebui să revigoreze o literatură adormită. Între manifeste, generație și afirmare, Ioana Baetica are de recuperat literatura personală în care se mișcă natural și în care crede cu adevărat.