Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 3 (484) martie 2006

CRONICA TEATRALĂ

de

Mircea MORARIU

Mrožek pe scena orădeană

 PETRECEREA de Slawomir Mrožek ; Teatrul de Stat din Oradea – Trupa „Szigligeti”; Versiunea scenică și regia artistic㠖 Vadas László; Traducerea – Kerényi Grácia;  Decoruri și costume- Ianis Vasilatos; Cu – Molnos András Csaba, Bandi András Zsolt, Dobos Imre; Data re­prezentației – 28 ianuarie 2006

 STRIP-TEASE de Slawomir Mrožek;  Teatrul de Stat din Oradea; Trupa „Iosif Vulcan”; Traducerea – Stan Velea; Direcția de scen㠖 Doru Fârte; Scenografia – Oana Cernea; Ilustrația muzical㠖 Sergiu Fârte; Cu – Petre Ghimbășan, Andrian Locovei, Annamaria Borusz ; Data premierei – 29 ianuarie 2006

 În celebra polemică ce i-a avut drept protagoniști pe Eugène Ionesco și pe criticul londonez Kenneth Tynan, autorul Scaunelor  afirma c㠄societatea omenească autentică este aceea care poate avea angoase comune, dorințe și nostalgii secrete” Poate că această comuniune de simțăminte a determinat extinderea teatrului absurdului dincolo de frontierele occidentale și poate că tot ea determină revenirea în forță a acestui gen de literatură dramatică pe scenele românești. Coincidență sau nu, ambele secții ale Teatrului de Stat din Oradea au la ora actuală în repertoriu câte un text de Slawomir Mrozek, piese ce urmăresc comportamentul individului în fața unor evenimente-limită, astfel sondându-se însăși condiția umană.

Trupa „Szigligeti” a optat pentru Petrecerea, prezentată într-o versiune scenică datorată lui Vadas László care, de altminteri, semnează și regia artistică a spectacolului. Cum textul în cauză nu figurează în volumele „Mrožek” disponibile pe piața românească a traducerilor, îmi e greu să apreciez cât de adânc a operat regizorul în textul de bază. Dar e în afara oricărui dubiu că spectacolul are necesarul suflu de autenticitate ce îi conferă dreptul de a se reclama ca bun ilustrator al conceptului de farsă tragică. Cred totuși că utilizarea la pătrat  a formulei teatrului în teatru e o ușoară exagerare. Însă într-un decor minimal, voit ostil și urât, gândit de Ianis Vasilatos, tânărul director de scenă creează ceea ce se cheamă un spectacol cinstit față de dramaturg și generos față de actorii pe care îi putem vedea evoluând la bune cote de profesionalitate. Relațiile dintre personaje sunt clar precizate, tensiunea corect reglată și în netrucată creștere, în conformitate cu solicitările partiturii și cu necesitatea sublinierii sporirii  exasperării. Mai tinerilor Molnos András Csaba și Bandi András Zsolt li se alătură experimentatul și re­marcabilul actor care e Dobos Imre. Felul în care el rezolvă problemele ridicate de rol îl situează aproape de performanță și îi consolidează statul de lider al trupei maghiare a Teatrului orădean.

La Trupa „Iosif Vulcan” se joacă clasicul Strip-tease. Regia sau, mă rog, direcția de scenă e asumată de actorul Doru Fârte. Contrar a ceea ce m-aș fi putut aștepta, el nu cade în păcatul actorilor- regizori, acela de a se pune în evidență pe sine, de a ne arăta în nici 50 de minute câtă regie știe. Alege discreția dând o șansă de exprimare actorilor, supraveghind procesul instituirii relațiilor dintre personaje. Evoluțiile lui Petre Ghimbășan și Andrian Locovei  au consistență iar impresia de ansamblu e pozitivă. M-am bucurat să-l regăsesc pe Petre Ghimbășan într-o formă artistică bună, semn că a depășit cu bine încercările coșmarului colectiv care se cheamă pretinsul spectacol cu Oamenii cavernelor. Mimica acestui actor, capacitatea de a exprima mult în cuvinte puține, dar și de a valora vorbele atunci când se cade sunt judicios exploatate în spectacol. Poate că cineva dintre cei ce diriguiesc destinele Secției române a Teatrului orădean se va gândi odată și la scoaterea în prim plan a acestui talent autentic. Andrian Locovei își depășește emoțiile și onorează cecul în alb, făcând totul cu măsură și bună implicare. Foarte decorativa Annamaria Borusz se mișcă languros, dar rostește bolovănos unica replică ce i-a fost încredințată, operație ce îi ia o apreciabilă cantitate de timp. Semn că mai are mult de muncit până a fi cu adevărat actriță.