Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 4 (485) aprilie 2006

PUBLICISTICĂ LA POLIROM

de

Mircea MORARIU

 

Robert Turcescu,

Fiare vechi. Dileme cotidiene

Robert Turcescu face parte dintre puținii gazetari români care chiar dorește să înțeleagă realitatea. Care nu își construiește propria realitate paralelă pe care apoi se străduiește din răsputeri să o certifice drept adevărată, unică și incontestabilă. Poate tocmai de aceea atât în emisiunile radiofonice cât și în cele de televiziune ce i-au adus notorietatea și  o considerabilă cotă de piață, jurnalistul își ascultă cu atenție interlocutorii, nu vorbește mai mult decât ei, tot la fel cum nu se sfiiește să-i întrerupă spre a le spune „ stați puțin, nu înțeleg !”. Textele lui Robert Turcescu publicate săptămânal pe ultima pagină a Dilemei vechi (unde e titularul rubricii  Alte glasuri, alte păreri)  ori care și-au aflat locul în Cotidianul, în perioada în care gazetarul i-a fost respectivului ziar redactor-șef, reflectă, în primul rând sus-numita dorință. O dorință ce nu s-ar putea materializa în absența indiscutabilului talent de scriitor al lui Robert Turcescu. Scriitor în adevăratul sens al cuvântului, calitatea ce face ca ceea ce el trimite la tipar să nu fie niciodată sec, anost, constatativ, lipsit de expresivitate. Dar gazetarului îi e, cred, permanent în minte celebrul est modus in rebus. Sunt însușiri ce pot fi lesne constatate de cei ce parcurg volumul Fiare vechi - Dileme cotidiene apărut în 2005  la Editura Polirom  din Iași în colecția Egopublicistică, volum ce reunește texte scrise în acolada de timp cuprinsă între septembrie 2004 și septembrie 2005.  Texte născute din nevoia reală de comunicare adevărată pe care nu o poate suplini  tehnica supersofisticată a zilelor noastre  (Vorbe), avalanșa de cuvinte ce nu spun nimic (Arta conversației), obsesia modernității în numele căreia ne refuzăm dreptul la introspecție și la a ne împăca cu noi înșine (Modern) și ne justicăm mondenitățile (Despre distanțe). Robert Turcescu  e din specia umană pe cale de dispariție a celor pe care chiar îi interesează semenii săi și fețele lor (Fețe), care știe că nu trăim deloc bine, care analizează la rece cum s-au spulberat în vânt promisiunile electorale ale Alianței D.A. (aici relevante fiind editorialele cu caracter politic din Cotidianul), dar care are puterea de a  afirma că, dincolo de diferențele indiscutabile de stare financiară, nu e mare distanță între felul de a fi al nostru, al oamenilor de rând, și al lor, cei privilegiați.  „M-am amăgit ani mulți cu iluzia că noi, cei simpli, suntem altfel decât ei. Mi-am zis, de nenumărate ori,  că omul politic nu are nici o legătură cu omul de pe stradă. …. Acum, în pragul unei noi campanii electorale, îmi dau seama că, de cincisprezece ani, ne drogăm cu Mutu, cu iluzia neprihănirii, când, de fapt, suntem exact ca ei.” ( Vacanța mare) De ce? Fiindcă ne lăsăm mințiți și mințim la rândul nostru, ne lipsește solidaritatea, acceptăm invazia cotidiană a falselor vedete (Pickhammer), jubilăm în fața comediei de prost gust a presei scrise ori televizate ( România liberă, Nu trageți în pianiști, Observator), cumpărăm cu bani mulți bilete la spectacole mediocre, le aplaudăm în picioare (și căte aș avea eu de spus despre aceste standing ovations ) fără a ne da seama că astfel cauționăm tot felul de impostori (Fantoma de la Național), sporim rating-ul unor emisiuni stupide (Folclorul pupezelor), admitem dubla măsură atunci când e vorba să  evaluăm învățământul românesc (Marile speranțe), am creditat invocând tot felul de false scuze un obsedant și culpabil președinte (Iliescu), facem la fel cu un altul care „ călare pe caii mari ai procentelor electorale …face ce vrea mușchii lui (Mușchii lui Băsescu).Nu pricepem  că putem salva șandramaua numită România noi înșine. „Puterea de a ridica o Românie solidă e a noastră, a celor care închidem și deschidem zi de zi ușile acestei țări”- zice Robert Turcescu-  dar pentru asta ne trebuie „tăria  de a ne întreba în fiecare zi , cu îngrijorare, dacă ceea ce ridicăm azi va ține și mâine”.

Scrise bine, ținând cont de diferența specifică dintre stilul adecvat revistei și cel al cotidianului de mare tiraj, tabletele lui Robert Turcescu au, după cum spuneam, calitatea de a invita la dialog.  Nu funcționează asemenea unor sentințe definitive, deși pe alocuri se mai insinuează tendințe de justițiar. Timpul nu i-a dat întotdeauna dreptate  semnatarului lor. Deși nu e tocmai un optimist, s-a dovedit că lucrurile pot să evolueze încă și mai prost decât a crezut gazetarul. Aș putea să întocmesc o listă cu corecturile pe care le –ar impune viața, dar nu mi se pare că m-aș înhăma la o operațiune tocmai utilă. Dar fiindcă îl consider pe Robert Turcescu un ins al dialogului, îmi scapă încrâncenarea de care dă dovadă atunci când vorbește despre unele persoane din categoria ironic numit㠄analiștii neamului”. Într-o presă ce se dorește normalăb (și Robert Turcescu  militează pentru o astfel de presă) coexistă jurnaliștii tineri cu cei „clasicizați”, nu  exist㠄adevărul tinerilor” și cel al „vârstnicilor”, selecția o operează cititorii. Excomunicările, afuriseniile reciproce nu servesc la nimic.  Cititorii îl respectă deopotrivă pe Cristian Tudor Popescu și pe Robert Turcescu, ba chiar le supraevaluează posibilitățile. Li se adresează ca și cum ei ar fi unica speranță, fapt ce spune multe despre situația de azi a României. Iată de ce nu îmi dau seama care sunt motivele reale în virtutea cărora tânărul jurnalist s-a înverșunat împotriva confratelui său. Anul trecut, când am scris despre Dans de Bragadiru invocam o seamă de asemănări între cei doi. Ambii scriu ceea ce Cristian Tudor Popescu numește prozetărie. Firește, o fac în feluri absolut personale. Dar, în chiar zilele în care îmi apărea comentariul, între cei doi s-a declanșat un război ce pare să continue cu intermitențe și astăzi. Aștept să văd care dintre ei va avea înțelepciunea să arunce primul la locul destinat fiarelor vechi, armele războiului. Eu îi prețuiesc pe amândoi și nu am de gând să îmi asum statutul de cobeligerant doar spre a da unuia ori altuia satisfacție. Sunt ambii prietenii mei neștiuți, pe care citindu-i, nu doar că mă simt mai puțin singur, ci alături de care gândesc. Așa că pentru mine lupta lor de guerillă e fără obiect. Aștept să conștientizeze amândoi acest adevăr teribil de simplu.

  

Radu Pavel Gheo,

DEX-ul și sexul. Carte de joc

 Un joc inteligent, conceput cu umor, ironie și autoironie, joc ce se dorește interactiv , la capătul căruia firesc ar fi ca cititorul să vadă răpuse o sumă de prejudecăți ori clișee de esență tare ce ne poluează viața ne propune Radu Pavel Gheo în cartea DEX- ul și sexul  apărută în 2005 în colecția Egopublicistică a Editurii Polirom din Iași. În trei capitole ale căror titluri induc impresia ce finalmente se va dovedi falsă că Gheo ia totul în râs, când de fapt se amuză  spre a atrage atenția în chip nedidactic asupra importanței subiectelor (titlurile în cauză sunt DEX-ul, Sexul și Plexul), scriitorul inventariază felurite chipuri în care realitatea e aparent cosmetizată pentru a apărea mai prietenoasă, mai suportabilă, chiar mai „inteligent㔠Ce contează că pentru asta se minte copios! Doriți să păreți mai cultivați și mai deștepți fiindcă românii e  deștepți? Ori mai trendy? Atunci sigur folosiți cuvintele (pardon, lexemele!), referințele culturale și artistice pe care scriitorul le repertoriază  în Ghidul de conversație româno- intelectual. Vreți să fiți autentici?  Atunci ar fi de recomandat să faceți sacrificiul de a renunța la abuzul de concepte și citate de care vă slujeați până mai ieri, chiar dacă veți sângera nițel. Nu-i așa că nu vă mai pasă de gramatica limbii române și ați trecut în domeniul pasivului structura pe care fiindcă la urma urmei oricum nu mai vorbiți românește ci performați în romgleză? Toate astea le găsiți în articolele  Trista istorie a doi prieteni  care i-ați cunoscut și voi și Performați în romgleză? Supuneți-vă cu  sinceritate testului născocit de autorul cărții în Personae și poate veți fi mai rezervați  atunci când vă veți autoevalua cu excese de magnanimitate. Emiteți judecăți ori chiar condamnați, fără a fi citit un rând, proza celor mai tineri scriitori, cei despre care în revista noastră scrie tânărul Marius Miheț (atâta doar că el chiar le citește și încă cu creionul în mână!)? Atunci savurați capcana despre care face vorbire articolul Cum ne pricepem noi la literatură?  Nu înseamnă că după aceea trebuie să vă înscrieți necondiționat în fan-club-ul Ionuț Chiva! Dacă sunteți ori vă credeți scriitor, atunci slujiți-vă de formulele de calcul pe care le veți găsi în Gradații din literatura română și aveți mari șanse ori „șanse bune”, cum spun diplomații de la București  de a vă identifica locul.

Găsim în DEX- ul și sexul o pledoarie nepatetică  în favoarea normalității și a firescului. Scrisul lui Gheo e pus în slujba  extirpării falselor concepte, a frontierelor anormale dar considerate „legale”, a cauterizării prostiei ce se ascunde  ori chiar se răsfață în reglementări de tot felul, în funcții, sisteme și norme. Bunăoară, în reglementările CNA ce le interzic celor ce apar la televizor să pronunțe numele unor reviste și edituri, par a fi făcute anume pentru a justifica salariile exorbitante ale angajaților respectivului organism care vorbesc spre a se afla în treabă (Mărginire mascată). Tare l-aș mai pofti pe Gheo să vadă  actele oficiale ale șefilor mei de la Literele orădene care, după ce mint de îngheață apele, își explică gesturile în răspunsuri ale căror decodare l-ar pune în dificultate și pe Kant. Pe ei nu, căci și-au asigurat salarii frumușele, chiar babane,  și de alții nu le pasă. Ba chiar au ctitorit un club închis al conducătorilor de doctorate plăpânde! Semianalfabetismul proliferează pe plaiurile mioritice, iar în loc să-l recunoaștem deschis spre a-l contracara cât de cât eficient scoatem la înaintare povestea cu olimpicii (Vidul de inteligență). Pudoarea se revarsă din dicționarele românești  într-un anacronism bolnăvicios (DEX-ul și sexul) , tot la fel cum pe la toate televiziunile noastre dă în clocot obiectivitatea. De fapt, zice Gheo pe „sticlele” românești curg „bârfele rurale, transmise prin aparatură modernă”. Cei de o vârstă cu mine, vă amintiți  probabile că unicele polemice admise în perioada comunistă se învârteau în jurul textelor de muzică ușoară și a absenței de pe piață a sucurilor autohtone. Analiza pe care Radu Pavel Gheo o face  textului proletcultist al unui șlagăr de odinioară compus în ritm de jazz și cântat de Trio Grigoriu (nu Grigorescu, cum scrie în grabă autorul!) e de tot hazul (Macarale sexuale). Îngrijorătoare e omniprezența omului-ceafă care face legea într-o societate lipsită de conștiința valorii și în care „noua ordine… seamănă mai mult a dezordine”. Iar dezordinea e lege, derogarea de la normalitate se face în sedii luxoase (Bancuri cu bănci în România) ori  în ponosite școli de cartier. Textul Școala umilințelor e o analiză crudă dar corectă a dezastrului din  învățământul preuniversitar românesc, un dezastru ce nu a ocolit nici școala superioară. Poate că într-o bună zi Radu Pavel Gheo va scrie și despre comerțul cu doctorate, despre „traseiștii” care spre a obține respectivul titlu schimbă conducătorii științifici, găsesc nume obscure dar sensibile la euro, iar odată diploma plătită vor și ei să devină directori de teze ca să recupereze banii investiți. Se citesc cu un râs sugrumat Testele de tupeu. Dar după ce ai râs cu poftă parcurgând o carte ce incizează multiplele fețe ale anormalității românești cotidiene, firesc ar fi să-ți dai silința să treci testul normalității. Adică acela ce îți impune  să recapitulezi cinstit măcar o parte dintre clipele de viață în care ai acceptat minciuna, ba chiar ai fost parte din ea. Fondul principal lexical al normalității, o normalitate la care face referire fiecare pagină a cărții, nu se găsește în nici un fel de dicționar academic. El e conținut în lecția bunului simț și corecta ortografie a vieții. La urma urmei, la ele se raporteaz㠄jocurile” la care te invită cartea lui Radu Pavel Gheo. Iar când autorul spune „stop-joc” e bine să- ți lași să funcționeze propriul creier.