Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 6 (487) iunie 2006

EDITORIAL

de

Mircea PRICĂJAN

Lucruri îmbucurătoare

Editoriale încrâncenate am tot citit. Articole de fond, așișderea. De-ar fi să ne judece o persoană străină de România după aceste lamentații, cu siguranță ș-ar spune că nația asta nu știe decât să-și plângă de milă. Totuși, cu toții cred că o știm, lucrurile nu stau nici pe departe chiar așa. Cel puțin în ultima vreme. Cel puțin în domeniul literaturii.

S-a încheiat nu de mult timp noul avatar al Bookarestului, Târgul de Carte „Bookfest”. Au participat – din spusele presei, căci eu, unul, din pricina distanței și a timpului limitat, n-am izbutit să bat drumul până acolo – au participat deci edituri câtă frunză și iarbă, oferta de carte a fost mai bogată ca-n oricare alt an, vânzările au depășit și ele cifra din anii precedenți, iar vizitatori au fost – uimitor! – în jur de 70.000. Sigur, unele statistici au arătat că majoritatea dintre aceștia depășeau ca vârstă 55 de ani, dar – iarăși, să fim optimiști – s-a spus majoritatea, ceea ce lasă loc destul și pentru cei situați pe scara vârstei sub acest reper. Îmbucurătoare – pentru mine și alții ca mine care n-au putut participa – a fost și inițiativa unei televiziuni de a-și înființa acolo un studio și de-a realiza zilnic emisiuni transmise în direct. Au fost lansări, au fost discuții, a fost un prilej de întâlnire cu lumea cărții tipărite. Foarte bine! E semn de normalitate. La mai mare!

Semn de normalitate încep să fie și aparițiile pe piața românească a unor cărți care cunosc succes în țările unde lectura, alături de televiziune și internet, chiar este un mijloc de petrecere a timpului liber. S-a publicat așadar, la scurtă vreme după urcarea în topurile americane și europene, controversatul roman Codul lui Da Vinci, urmat, la intervale la fel de scurte, de celelalte trei cărți ale autorului. Sigur, traducerea a lăsat puțin de dorit (timpul scurt de lucru probabil că a fost pricina acestui neajuns), dar – vin iarăși cu optimismul – editura a scos pe piață de curând o nouă ediție, bănuim îndreptată. Nu cunosc numărul de exemplare vândute, dar, judecând după alegerea editurii de-a tipări inclusiv ediția ilustrată, inclusiv un ghid de lectură al cărții, pot crede că a fost mai mult decât mulțumitor. Fericit a fost și valul de cărți pe aceeași temă care a urmat. Nici nu mai știu câte romane, câte studii cu aplecare asupra problemei templierilor și-a Sfântului Graal s-au tipărit până acum! Și nu doar de către editura „împricinat㔠cu publicarea romanului lui Dan Brown (adică RAO). A ieșit de curând de sub tipar un roman care se spune că va face furori cel puțin la fel de mult ca și Codul lui Da Vinci. Ultimul templier se cheamă el, și e semnat de Raymond Khoury (tipărit de Nemira). A ieșit, tot la RAO, într-o ediție hardcover în cel mai adevărat sens al cuvântului, excelentul roman de debut al lui Elizabeth Kostova, Colecționarul de istorie. Și va urma peste câtva timp, la Polirom de data aceasta, un roman la fel de senzațional, despre care se va vorbi, sunt sigur, la timpul cuvenit.

Trebuie să recunoaștem că aceste cărți reprezintă etapa următoare a succesului de librărie înregistrat de romanele lui Paolo Coelho, că sunt cărți, romane temeinice, deloc ușor de scris, „thought provoking” cum s-ar zice (!).

Sincronizarea cu aparițiile recente din străinătate, și mai ales cu cele premiate de diverse instituții și fundații cu greutate, se află în planul editorial și al colecției fiction.ro de la editura Tritonic. Am găsit astfel în librării de câteva luni încoace nu mai puțin de șase cărți fundamentale pentru literatura de gen din lume în momentul de față. E vorba de trilogia Noului Crobuzon semnată de China Miéville, de Zei americani a lui Neil Gaiman, de volumul omnibus Viriconium de M. John Harrison și de 40 de semne de ploaie al lui Kim Stanley Robinson. Am aflat că până la sfârșitul anului vor mai ieși alte 15 cărți! Așadar, cititori de literatură fantastică, puneți bani de-o parte!

Și asta ca să nu mai pomenesc de avalanșa de cărți apărute în cadrul „Bibliotecii Polirom”, avalanșă care sper să nu se oprească, ba dimpotriv㠖 dacă e posibil așa ceva – să acumuleze și mai multe titluri în și mai scurt timp.

N-am pomenit decât puține dintre lucrurile îmbucurătoare pe piața de carte românească. Ele sunt însă multe; nu mi-ar ajunge spațiul de aici pentru a aminti măcar jumătate dintre ele. Așadar, să însemne toate acestea că românul nu citește, să însemne că editurile muncesc în van, investind în lucruri nevandabile? Nu prea cred. Cred în schimb că vom asista pe viitor – la „Gaudeamus”, poate; dar și-n librării, până atunci – la sporirea numărului celor tot mai dornici să-și petreacă timpul în compania unei cărți. Vom asista, așa cum a început deja să se vadă, la adevărate campanii de promovare, la clipuri publicitare televizate – între o reclamă cu musculița ce trăiește viața la maximum și cea cu frizura care rezistă oricărui climat –, la susținerea și recomandarea noilor apariții de către revistele „glossy” (oare de ce-a trebuit să treacă atâta timp pentru ca editorii să apeleze la... „șmecheria” aceasta?) și, de ce nu?, dovada supremă a maturității unei industrii editoriale, la apariția agențiilor de impresariat literar. Apoi, cu puțin noroc și abilitate, vom putea citi pe supracopertele edițiilor hardcover numele unor scriitori români.

Asta să ne fie soarta!