Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 7-8 (488-489) iulie-august 2006

TRADUCERI

 

Chuck PALAHNIUK

Sub acoperire

 Un poem despre Mama Natură

 

„Am încercat să mă călugăresc”, spune Mama Natură, „căutînd

                        un loc în care să mă ascund”.

                        Nu se gîndise că te testează de droguri.

 

Mama Natură pe scenă, cu brațele brăzdate de graffiti-uri roșii

                        de henna. De la vîrfurile degetelor

                        pînă la bretele sarafanului ei de bumbac cu imprimeuri în culorile

                        curcubeului.

În jurul gîtului un colier cu clopoței de aramă i-a

                        înverzit

                        pielea. Pielea-i strălucește de la uleiul de patchouli.

 

„Cine-ar fi știut?” spune Mama-Natură. „Și nu doar analiză

                        de urină”.

                        Spune: „Iau și probe din păr și din unghii”.

                        Spune: „Asta pe lîngă că-ți verifică trecutul”.

                        Clauza de moralitate. Verificarea trecutului. Verificarea

                        creditelor. Codul vestimentar.

 

În picioarele goale pe scenă, în locul unui reflector

                        în locul unui zîmbet sau încruntări, o secvență de film, un

                        cer de noapte i se lățește pe chip.

                        O galaxie de stele și luni.

 

Buzele-i sînt roșii de la sucul de sfeclă. Pleoapele suflate

                        cu pulbere galbenă de șofran.

                        Și peste ele, o mască mișcătoare de nebuloase roz. De planete cu

                        inele și cratere.

 

Mama Natură spune: „Cer prea multe scrisori de

                        recomandare.”

                        Plus un test de poligraf. Patru acte de identitate cu poză.

                        „Patru”, spune Mama Natură, ridicînd degetele pictate cu henna ale

                        unei mîini. Brățările

                        ei de aramă și argint murdar clinchetind

                        la încheietură.

                        Spune „nimeni n-are patru acte de identitate cu poză...”

                        Ca să te călugărești, spune ea, trebuie să dai un test scris

                        mai greu decît bacul și admiterea laolaltă. Plin

                        de probleme cu istorioare, de pildă:

              „Cîți îngeri pot dansa pe vîrful unui ac?”

Toate astea, spune Mama Natură, doar că afle:

              „Dacă nu cumva te cununi cu Cristos din cauza dezamăgirilor amoroase.”

 

Cu părul lung împletit, căzîndu-i

              pe spate,

              Mama Natură spune:

              „Am picat, desigur. Nu doar testul pentru droguri ... am picat

              la toate.”

              Nu doar la călugărire, ci în mai toată viața ei...

Dă din umeri, cu umerii pistruiați sub bretelele ei

              cu imprimeuri,

              „Așa că, iată-mă aici”.

 

Constelațiile se schimbă  și i se tîrăsc peste față,

              Și Mama Natură spune:

              „Tot aveam nevoie de-un loc în care să mă ascund”.

 

 

Joc de picioare

 

O povestire de Mama Natură

 

O să rîdeți, dar la cursul de aromaterapie te avertizează să nu aprinzi niciodată o lumînare de lămîie-scorțișoară în același timp cu una de cuișoare și cu alta de cedru-nucșoară. Doar că nu-ți spun de ce ...

În feng shui, n-ar mărturisi niciodată, însă doar așezînd un pat într-un loc nepotrivit poți concentra destul chi cît să ucizi pe cineva. Poți provoca un avort tîrziu doar prin acupunctură. Poți folosi cristale sau manipula aura astfel încît să provoci un cancer de piele.

O să rîdeți, dar există mijloace ascunse pentru a transforma toate chestiile astea New Age în unelte ucigașe.

În ultima săptămînă la cursul de masaj te învață să nu lucrezi niciodată zona de reflex transversală de la călcîi. Să nu atingi niciodată arcul părții dorsale a piciorului stîng. Și mai ales nu zona lui extrem stîngă. Dar nu-ți spun și de ce. Asta-i diferența dintre terapeuții care lu­crează pentru partea luminoasă a branșei față de cei care aderă la partea întunecată.

Te duci la școală să studiezi reflexologia. E știința manipulării piciorului uman pentru a stimula anumite părți ale corpului. Se bazează pe ideea că trupul e împărțit în zece me­ridiane energetice diferite. Degetul mare de la picior, de pildă, e legat direct de cap. Pentru a scăpa de mătreață se masează punctul din spatele unghiei. Pentru o durere de gît se masează în­cheietura mediană a degetului. Nu-i genul de îngrijire medicală care să poată fi acoperită de vreo poliță de asigurare. E ca și cum ai fi doctor fără să ai venitul unuia. Genul de oameni ca­re doresc să li se maseze spațiile dintre degetele de la picioare ca să se vindece de cancer la creier de obicei nu prea au bani. Să nu rîdeți, dar chiar și după ani de experiență în manipu­larea picioarelor te trezești lefter, frecînd picioarele unora care nu și-au făcut niciodată din bani o prioritate.

O să rîdeți, dar într-o zi te-ntîlnești cu o fată care ți-a fost colegă la cursul de masaj. Fata-i cam de vîrsta ta. Ați purtat șiraguri de mărgele împreună. Ați împletit salvie și ați ars-o ca să vă purificați cîmpul energetic. Ați fost amîndouă vopsite și desculțe și destul de tinere ca să vă simțiți nobile cînd masați picioarele vagabonzilor jegoși care apelau la la serviciile gratuite ale clinicii de la școală.

Asta cu ani și ani în urmă.

Tu, tu ești tot săracă. Părul îți cade, rupîndu-se lîngă scalp. Din cauza alimentației proaste sau a gravitației, oamenii cred că te-ncrunți chiar și cînd n-o faci.

Pe fata asta care ți-a fost colegă o vezi ieșind dintr-un hotel șic din centru, portarul îi ține ușa deschisă în timp ce ea iese legănîndu-și blănurile și purtînd pantofi cu toc în care nici o reflexologistă nu și-ar vîrî picioarele.

În timp ce portarul îi cheamă un taxi, te apropii îndeajuns ca s-o întrebi: „Lentil?”.

Femeia se întoarce, ea e. La gît îi scînteiază diamante adevărate. Părul lung, strălucitor, se unduiește în valuri roșii și brune. În jurul ei aerul are aroma blîndă a trandafirilor și li­liacului. Haina ei de blană. Mîinile în mănuși de piele netedă și pală, mai frumoasă decît pie­lea feței tale. Femeia se întoarce și-și ridică ochelarii de soare pe creștet. Se uită la tine și zi­ce „Te cunosc?”.

Ați fost la școală împreună. Cînd erați tinere ... mai tinere.

Portarul ține deschisă portiera taxiului.

Și femeia spune că-și amintește, desigur. Își privește ceasul, ale cărui diamante scapără orbitor în soarele de după-amiază, și spune că în douăzeci de minute trebuie să ajungă în celălalt capăt al orașului. Te întreabă dacă nu vrei s-o însoțești.

Intrați amîndouă în taxi și femeia îi dă portarului o bancnotă de douăzeci de dolari. El își duce mîna la chipiu și zice că e întotdeauna o plăcere s-o revadă.

Femeia îi spune șoferului adresa următoare, undeva mai spre marginea orașului, și ma­șina se înscrie în trafic.

Să nu rîdeți, dar femeia asta – Lentil, vechea ta prieten㠖 își scoate un braț îmbrăcat în blană din cureaua poșetei, o deschide, și înăuntru poșeta e îndesată doar cu bani. Straturi de bancnote de cincizeci șo o sută. Cu o mînă înmănușată scormonește printre ele și găsește un celular.

Ție îți spune „Scuză-mă doar un minut”.

Alături de ea, sarafanul tău de bumbac cu imprimeuri indiene, sandalele tale flip-flop și colierul cu clopoței nu mai au un aer șic și etnic. Kohl-ul din jurul ochilor și desenele cu henna de pe dosul mîinilor, tot mai șterse, te fac să pari nespălată. Pe lîngă cerceii ei bătuți cu diamante, cerceii tăi preferați din argint parcă-s decorațiuni ieftine pentru pomul de Crăciun.

„Sînt pe drum”, spune ea în telefonul mobil. „Îl pot lua pe cel de la trei jumate, dar numai pentru o jumătate de oră”, spune. Mai spune la revedere și închide.

Îți atinge mîna cu mănușa ei moale, catifelată, și-ți zice că arăți bine. Te întrebă ce mai faci.

O, același lucru, îi răspunzi. Te ocupi de picioare. Ți-ai făcut o clientelă fidelă.

Lentil își mușcă buza inferioară privindu-te, și zice „Așa ... deci te ocupi încă de re­flexo­logie?”.

Și tu zici mda. N-ai idee cum o să te pensionezi, dar deocamdată îți plătește facturile.

Te privește fără un cuvînt în timp ce taxiul parcurge un întreg cvartal. Apoi te întrebă dacă ești liberă în ora următoare. Te întreabă dacă n-ai vrea să faci niște bani, neimpozabili, fă­cînd un masaj la patru mîini pentru următorul ei client. Un singur picior e tot ce trebuie să faci.

Îi spui că n-ai mai practicat reflexologie cu un partener.

„O oră”, zice ea, „și facem două mii de dolari”.

O întrebi „E legală chestia?”.

Și Lentil spune „Două mii fiecare”.

Întrebi „Doar pentru un masaj la picioare?”.

„Mai e o chestie”, spune ea. „Nu-mi spune Lentil”. Zice „Cînd ajungem acolo, nu­mele meu e Angelique”.

O să rîdeți, dar chestiile astea sînt reale. Partea întunecată a reflexologiei. Sigur, știam cîte ceva despre ea. Știam că dacă masezi suprafața plantară a degetului mare poți cauza con­sti­pație. Masajul gleznei în jurul părții superioare a piciorului poate cauza diaree. Masajul zo­nei interioare a călcîiului poate cauza impotență sau migrene. Dar nici una dintre astea n-o să-ți aducă bani, așa că de ce să te mai obosești?

Taxiul oprește lîngă un morman de piatră cioplită, ambasada vreunei economii pe­troliere din Orientul Mijlociu. Un paznic în uniformă deschide portiera și Lentil coboară din mașină. Cobori și tu. În hol, un alt paznic te controlează cu un detector de metale, căutînd arme, cuțite, orice. Un alt paznic dă un telefon de la un birou a cărui tăblie e o lespede netedă de piatră albă. Alt paznic verifică geanta lui Lentil, dînd la o parte bancnotele și negăsind decît mobilul.

Ușile unui lift se deschid, și un alt paznic vă face semn să intrați. Lentil spune „Faci doar ce fac și eu”. Zice, „Bani mai ușor de cîștigat decît ăștia nu există”.

Să nu rîdeți, dar la școală ați auzit zvonurile. Despre cum un bun reflexolog poate fi mo­mit de partea întunecată. Pentru a stimula doar anumiți centri ai plăcerii de pe talpă. Pentru a provoca lucruri despre care oamenii vorbesc doar în șoaptă. Pe care, chicotind, oamenii le numesc „o treabă la labă”.

Liftul se deschide înspre un coridor lung care duce la un singur rînd de uși duble. Pereții sînt din piatră albă, lustruită. Podeaua e de piatră. Ușile duble sînt din sticlă mată și se deschid într-o încăpere în care un bărbat stă la un birou alb. Bărbatul și Lentil se pupă pe obraz.

Bărbatul de la birou te privește dar vorbește doar cu Lentil. Îi spune Angelique. În spa­tele lui, alte uși duble duc într-un dormitor. Omul vă face semn să intrați, dar el rămîne în urmă și încuie ușile. Vă închide înăuntru.

În dormitor un bărbat e culcat cu fața în jos pe un uriaș pat rotund cu așternuturi albe de mătase. Poartă o pijama de mătase albastră, lucitoare, și picioarele lui desculțe atîrnă pe marginea patului. Angelique își scoate o mănușă, trăgînd de degete, apoi pe cealaltă, și în­ge­nuncheați amîndouă pe covorul gros, și amîndouă luați în primire cîte-un picior.

Nu vezi fața bărbatului, doar părul negru pieptănat lins și dat cu ulei, și urechile lui mari cu smocuri de păr negru. Restul capului i s-a afundat în perna albă de mătase.

O să rîdeți, dar zvonurile astea sînt adevărate. Apăsînd unde a apăsat Angelique, lu­crînd zona reflexului genital de pe suprafața plantară a călcîiului, l-a făcut pe bărbat să geamă cu fața în pernă. Înainte să-ți obosească mîinile omul nechează, scăldat în sudoare, cu mă­ta­sea albastră a pijamalei lipită de spate și de pulpe. Cînd a tăcut, cînd nu-ți poți da seama nici dacă mai respiră, Angelique șoptește că e timpul s-o ștergem.

Omul de la birou vă dă fiecăreia cîte două mii de dolari, cash.

Afară, în stradă, un paznic oprește un taxi pentru Angelique.

Intrînd pe bancheta din spate, Angelique îți înmînează o carte de vizită. E numărul de telefon al unei clinici de vindecare holistică. Sub număr srie de mînă: „Cere cu Lenny”.

Mănușa de piele moale, parfumul ei de trandafir, sunetul vocii ei, toate îți spun „Su­nă-mă”.

Oamenii au tot felul de motive pentru care se apucă de făcut laba piciorului. Ideea că poți oferi familiei tale o viață mai bună. Părinților puțin confort și siguranță financiară. Poate o mașină. Un apartament pe plajă, în Florida.

Ziua în care le-ai dat părinților tăi cheile apartamentului, aia a fost cea mai fericită zi din viața ta. În ziua aia au izbucnit în plîns și au recunoscut că nu credeau că puiul lor o să-și facă vreodată o situație doar frecîndu-le oamenilor picioarele împuțite. Aia e o zi pentru care o să plătești tot restul vieții.

Să nu rîdeți, dar nu e ilegal. E o simplă manipulare a piciorului. Nu se întîmplă nimic sexual, însă clientul are un orgasm care-l lasă prea secătuit ca să mai poată umbla în următoarele două zile. Bărbați sau femei, nu contează. Stimulezi punctul care trebuie din talpă, și or­gasmul e puternic ca o criză de epilepsie. Atît de intens încît pute cînd își pierd controlul a­supra sfincterelor. Atît de intens încît cei mai mulți clienți nu reușesc decît să se uite la tine, cu saliva curgînd în colțul gurii, și să-ți facă semn cu un deget tremurînd să iei teancul de bancnote de-o sută de pe șifonier sau măsuță.

Te sună Lenny de la clinică, și urci într-o cursă charter spre Londra. Te sună de la clini­că, și zbori la Hong Kong. Clinica e de fapt doar Lenny, un tip care vorbește cu accent ruses­c și locuiește într-un apartament din hotelul Park Hampton, și căruia îi dai jumătate din cîști­gur­i. La telefon, accentul lui Lenny îți spune ce zbor să iei, în ce cameră de hotel sau pe ce in­sulă privată te-așteaptă următorul client.

Să nu rîdeți, dar dezavantajul e că n-ai niciodată timp de cumpărături. Banii se adună gră­madă. Uniforma ta e o haină de blană. Ca să te integrezi în lumea asta nouă, îți iei bijuterii de calitate din aur și platină. Îți menții coafura perfectă, părul mătăsos. Așteptînd în holul de la Ritz-Carlton mai vezi cîțiva din puștii care ți-au fost colegi la reflexologie, îmbrăcați acum în costume Armani, în rochii de seară de la Chanel. Puști care obișnuiau să fie ve­gani, și să facă naveta pe bicicletă, îi vezi azi intrînd și ieșind din limuzine. Îi vezi mîncînd singuri la mese mici din restaurantele hotelurilor. Bînd cockteil-uri la bar în aeroporturi private, așteptînd următorul avion închiriat.

Toții visători ăștia idealiști, ademeniți acum într-un joc de picioare profesionist.

Mamele alea telurice, hippie, cu părul împletit în șuvițe, și golăneii ăia cu cioc care a­lunecau pe skateboard, îi auzi acum la telefon, dînd ordine de vînzare agenților de bursă. Vîrînd bani în conturi offshore și în cutii de valori din Elveția. Tocmindu-se pentru diamante brute și monede Krugerrand.

Băieți cu nume ca Păstrăv sau Ponei, Șopîrlă sau Stridie, acum pe toți îi cheamă Dirk. Fe­te cu nume ca Untișor, acum pe toate le cheamă Dominique.

Invazia asta de oameni în jocul de picioare face prețurile să scadă. În scurtă vreme, în loc de miliardari ai software-ului sau șeici ai petrolului, te trezești lîncezind într-un bar de ho­tel, purtînd hainele Prada de anul trecut și făcînd șmecherii la picioare cu  douăzeci de dolari bu­cata. În separeurile restaurantelor te strecori sub mese să freci picioarele participanților la conferințe. Ieși din uriașe torturi false ca să lucrezi tălpile unor întregi echipe de fotbal, sau mergi la petreceri de burlaci, doar ca să poți plăti ratele la casa în care locuiesc părinții tăi pensionari.

E doar o chestiune de timp pînă cînd te-alegi cu vreo micoză incurabilă la unghiile tale cu manichiură franțuzească.

Faci toate astea ca să plătești dobînda la banii împrumutați de la Lenny și de la mafia lui rusească. Bani împrumutați ca să cumperi acțiuni care s-au prăbușit. Acțiuni recomandate de către Lenny. Sau ca să cumperi bijuteriile și pantofii pe care Lenny ți-a spus că va trebui să-i poți purta.

Ești la barul din holul hotelului Park Hampton, încercînd să convingi un om de afa­cer­i beat să accepte o treabă la labă în toaleta bărbaților. Atunci o vezi pe Angelique traversînd holul, îndreptîndu-se către lifturi. Cu părul strălucitor. Cu blănurile tîrîndu-se pe co­voa­re în urma pantofilor ei cu toc. Angelique care încă arată trăznet. Îi prinzi privirea, și, cu o mînă înmănușată îți face semn să te apropii.

Cînd sosește ascensorul, îți spune că se duce la mansarda lui Lenny. La clinică.

Se uită la tine, la tocurile tale roase și la unghiile tale crăpate și rupte, și spune „Hai să vezi care e noua industrie în plin avînt ...”.

Ascensorul oprește la etajul cincizeci, întreaga mansardă închiriată de Lenny, în care do­uă mormane de mușchi în costume cu dungi păzesc o ușă. Caraliilor ăstora le plătești partea lui Lenny, jumate din tot ce cîștigi. Unul îți spune numele într-un microfon prins la re­ver, și ușile sînt deblocate cu un bîzîit puternic.

Înăuntru sînteți doar tu, Angelique, și Lenny.

O să rîdeți, dar, cît de  însingurată și izolată pare viața ta făcînd joc de picioare, viața lui Lenny arată și mai rău. Închis aici în mansarda lui, îmbrăcat într-un halat alb de flotir cît e ziua de lungă, își numără banii și vorbește la telefon. Singura piesă de mobilier e un scaun de birou, pătat, jegos. Lîngă pereții de sticlă prin care se vede tot orașul zace o saltea. Pe ecranul unui computer defilează fără încetare prețurile acțiunilor de la bursă.

Lenny se apropie de voi două cu halatul desfăcut, poartă pe dedesubt boxeri boțiți cu dungi și șosete albe care i s-au îngălbenit pe picioare. Lenny întinde mîinile către fața lui Angelique și spune „Îngerul meu, preferata mea”. Îi prinde fața în palme și spune, „ce mai faci?”.

Pe tocurile ei înalte, Angelique e cu un cap mai înaltă. Zîmbește, spunînd „Lenny ...”.

Și Lenny o pleznește cu mîna peste față, rău de tot, și zice „Mă-nșeli, asta faci”. Își ține mîna ridicată, cu palma deschisă, gata s-o pleznească din nou, și spune „Accepți muncă din afară, nu-i așa?”.

Ținîndu-și o mînă înmănușată la obraz, ascunzînd urma roșie a palmei lui Lenny, Angelique spune „Puiule, nu ...”.

Și Lenny își lasă mîna să cadă. Se întoarce cu spatele la ea. Lenny se duce la fereastră, să se uite la orașul care se întinde chiar lîngă salteaua lui.

„Puiule”, spune Angelique, „hai să-ți arăt ceva nou”.

Angelique se uită la mine.

Se apropie de el, și-și lasă mîinile înmănușate pe umerii lui, de la spate, și Angelique spune „Las-o pe mami să-ți arate cît de mult te iubește, puiule ...”.

Îl ghidează să se așeze pe saltea. Să se întindă. Îi scoate șosetele îngălbenite.

„Hai puiule”, spune ea. Scoțîndu-și mănușile, spune „Știi ce grozav masez eu...”

Apoi Angelique face un lucru pe care nu l-ai mai văzut. Îngenunchează. Deschide gura larg, cu buzele întinse și subțiate, și-și trece limba pe talpa lui Lenny. Angelique îi prinde călcîiul între buze și Lenny începe să geamă.

Să nu rîdeți, dar există slujbe mai groaznice decît cea mai groaznică slujbă pe care v-o puteți închipui. Un mogul media fără antecedente de hipertensiune e găsit mort în urma unui atac cerebral într-o cameră de la hotelul Four Seasons. Un star rock perfect sănătos moare în Chateau Marmot de insuficiență renală după un masaj la picioare.

Avem acces liber la picioarele președinților și sultanilor. Ale directorilor de corporații și ale vedetelor de cinema. Ale regilor și reginelor. Știm cu să facem ca un asasinat plătit să pară o moarte naturală.

Asta îți spune Angelique în timp ce coborîți cu liftul. După ce Lenny a gemut și s-a zvîrcolit. După ce Angelique i-a lucrat piciorul cu gura pînă în clipa aia lungă în care Lenny s-a ridicat pe saltea, ducîndu-și mîinile la piept și uitîndu-se cu gura căscată cum ea încă îi sugea călcîiul. După ce inima a încetat să-i mai bată, Angelique l-a învelit cu cearșaful pînă la băr­bie. I-a șters piciorul de ruj și și-a rujat buzele din nou. A scos telefoanele de priză și le-a spus paznicilor că Lenny trage un somn bun.

Coborînd cu liftul, Angelique îți spune că asta a fost ultimul ei masaj. O lovitură ca asta se plătește cu un milion de dolari, cash. O agenție rivală o angajase să-l termine pe Lenny, și acum se lăsa de meserie pe bune.

În barul din hol, beți cîte un cocktail ca să-și clătească gura de gustul piciorului lui Lenny. Un ultim pahar de adio. Apoi Angelique îți spune să te uiți în jur în holul hotelului. La bărbații în costum. La femeile în haine de blană. Toți sînt asasini Rolfing, spune ea. Asasini Reiki. Asasini prin irigarea colonului.

În terapia cu pietre prețioase, spune Angelique, dacă pui un cristal de cuarț pe inima cuiva, apoi un ametist pe ficat și un turcoaz pe frunte, provoci o comă ireversibilă. E destul ca un expert feng shui să se strecoare în camera cuiva și să-i rearanjeze mobilierul pentru a pro­voca o afecțiune renală.

„Moxibustiunea”, spune ea, știința de a arde conuri de substanțe aromatice în punctele de acupunctură ale cuiva, „poate ucide. Ca de altfel și masajul shiatsu”.

Își termină cocktail-ul și își scoate șiragul de perle de la gît.

Toate leacurile și remediile alea care susțin că sînt sută la sută naturale, și de aceea sută la sută inofensive, rîde Angelique. Cianura-i naturală, spune ea. Ca de altfel și arsenicul.

Îți dă perlele și spune „De azi înainte sînt din nou Lentil”.

Așa vrei să ți-o amintești pe Angelique, nu cum arăta în ziarul de a doua zi, pescuită din rîu, în vizonul ei umflat de apă. Îi luaseră cerceii și ceasul cu diamante, ca să pară o tîlhă­rie. Nu cu picioarele mîngîiate pînă la moarte, ci în stilul tradițional, cu o gaură de glonț în spa­tele desăvîrșitului ei coc franțuzesc. Un avertisment pentru alde Dirk și Dominique care ar dori să dezerteze.

Te sună de la clinică, nu Lenny ci un alt tip cu accent rusesc, încercînd să te trimită pe la clienți, dar nu-i crezi. Paznicii te-au văzut cu Lentil. Sus, în mansardă. Trebuie că au o altă gaură pregătită pentru ceafa ta.

Te sună ai tăi din Florida să-ți spună că o berlină neagră îi tot urmărește, și că le tot dă cineva telefon, întrebîndu-i dacă știu cum să dea de tine. Tu deja fugi de la ascunziș la altul, făcînd masaje la tălpi pe alei dosnice pentru cîți bani îți trebuie ca să supraviețuiești.

Le spui alor tăi: aveți grijă. Le spui să nu se lase masați de necunoscuți. Sunîndu-i de la un telefon public, le spui să nu se încurce niciodată cu aromaterapia. Cu vindecarea aurei. Sau cu Reiki. Să nu rîdă, dar tu o să pleci în călătorie vreme îndelungată, poate pentru tot restul vieții.

Nu le poți explica. Ai rămas fără fise, așa că le spui adio.

 

Traducere de

Rareș Moldovan

(fragment din romanul Hăituiții- Un roman cu povești,

în curs de apariție la editura Polirom)